tirsdag den 4. oktober 2011

En Tycho Brahes dag

I kender det garanteret, de der dage hvor alt bare går i kage, hvor man bare aldrig skulle være stået ud af sengen, også populært kaldet, en rigtig Tycho Brahes dag. Hvilken rolle den gamle astronom Tycho Brahe havde siden han kom til at ligge navn til de dårlige dage, har jeg tit spekuleret over. Var han ualmindelig uheldig, klodset eller måske noget helt tredie. Jeg har undersøgt det, og forklaringen er ifølge Historieblokken denne, "Der er flere dage på året, der skulle være særligt uheldige og det siges, at Tycho Brahe lavede en liste over dem til kejser Rudolf den 2. Der er dog ingen bevis for at Brahe rent faktisk lavede en sådan liste og det siges, at listen bare er blevet tilskrevet den berømte astronom, for at gøre den mere troværdig." Beviser eller ej, mine Tycho Brahe dage er temmelig håndgribelige og efterlader altid rod/bøvl i deres kølvand. Men ofte, ja heldigvis for det meste, giver de mig også et rigtigt godt grin, om ikke i øjeblikket, så bagefter i hvert fald, når dagen er gået på hæld og jeg er kommet igennem dagen med livet i behold. Når det så er sagt skal det også siges, at der bestemt findes T.B. dage der absolut ikke fremkalder hverken latter eller smil på læben, men bare et kæmpe behov for at komme hjem under dynen og ganske enkelt delete den dag fra ens harddisk. Mon ikke de fleste af os kan sige, "Been there, done that, seen the film, got the t-shirt". Jeg har i hvert fald. Jeg har også de sidste par dage spurgt folk omkring mig, om de kender de her dage. Jeg talte med mureren for nogle timer siden og spurgte ham, "Hva´murer, kender du ikke de der Tycho Brahes dage hvor det hele bare går i kage og man tænker, ej jeg skulle aldrig været stået op idag?", hvortil mureren svarede, "Nå du mener sådan en morgen hvor man kommer ud til bilen og så vil den ikke starte.   Efter noget der er alt for lang tid får man endelig gang i l....., hvorefter man kører ad 3 forskellige veje for at finde ud af, at de er spærret pga. cykelløb. Endelig når man så derud ad, men inden man når Kalk og Mørtel, (indkøbssted for håndværkere) løber bilen tør for diesel. Da man så langt om længe ankommer til K.M. er de materialer man skal bruge den dag udsolgt. Fremme på byggepladsen, en lille bitte smule træt, læs:sur, beslutter man sig så for, lige at tage en kop kaffe for at skylle den grimme smag af morgenen ned. Kaffen, dejlig varm, ender i skødet, som en stor tissegul plamage på de hvide, nyvaskede arbejdsbukser. Er det sådan en morgen du mener?" 
Stakkels murer, men ja, det er lige præcis sådan en morgen. Så herfra murer skal der lyde en stor tak for et godt grin, på en, omend ikke en Tycho Brahes dag, så bare på en træls tirsdag.

Til jer der læser med, lad os hylde Tycho Brahes dagene, og grine med hinanden. Jeg sætter en god flaske vin på højkant for en rigtig god historie, så skriv...